Pelican Parts
Parts Catalog Accessories Catalog How To Articles Tech Forums
Call Pelican Parts at 888-280-7799
Shopping Cart Cart | Project List | Order Status | Help



Go Back   Pelican Parts Forums > Porsche Forums > Porsche 911 Technical Forum


Reply
 
LinkBack Thread Tools Rate Thread
Author
Thread Post New Thread    Reply
Registered
 
Join Date: Apr 2009
Location: Athens, Greece
Posts: 290
3.3 TBO made to run in the ground ?

Is is possilbe to run an 86 930 3.3 engine in the ground ?
I do have engine compete with ic, oil tank cdi w/harness one fuel pump.
I can make a custom fuel tank but I need to know if it is doable ?

Thank you Tasos

Old 01-18-2011, 12:35 AM
  Pelican Parts Catalog | Tech Articles | Promos & Specials    Reply With Quote #1 (permalink)
Registered
 
Grady Clay's Avatar
 
Join Date: Dec 2003
Location: Arapahoe County, Colorado, USA
Posts: 9,032
Tasos,
First, welcome to the 911 Technical Forum
You will find a lot of help here.

Did you find a car to go with this engine?
If so, what model 911?

I think you are asking if you can run the engine while not installed in a car.

The answer is yes.
You must have the ignition system operating as in the car.
You must have the oil system operating with the oil tank.
You must have the fuel system operating as in the car with both fuel pumps, the filter and accumulator.

You will need to attach the engine to a complete (with oil) transmission or to an empty transmission case.
This is to attach a starter motor to crank the engine.

Without a dynamometer you will not be able to load the engine.
You can ‘free-rev’ the engine through the rpm range but not run with ‘power’.
You must make sure the engine stays cool.
Without load, you probably will not need an extra cooler.
You must not let hot air and exhaust circulate back into the intakes.

It may be worthwhile to find someone with an engine dyno designed for Porsche.
This way you can run the engine to find oil leaks and more.
This also lets you measure the power.
A proper Porsche dyno will have provision for keeping the engine and oil cool and dealing with the extreme amount of very hot air and exhaust.

Running on a dyno lets you temperature cycle the engine.
You can re-torque the cylinder heads and rocker arm shafts.
You can check for intake and exhaust leaks under load.

Best,
Grady

By Google Translate




Τάσος,
Πρώτον, σας καλωσορίζουμε στο 911 Τεχνικό Φόρουμ
Θα βρείτε πολλά βοηθήσει εδώ.

Βρήκατε ένα αυτοκίνητο για να πάει με αυτήν τη μηχανή;
Αν ναι, τι μοντέλο 911;

Νομίζω ότι με ρωτάτε αν μπορείτε να εκτελέσετε τον κινητήρα, ενώ δεν έχει εγκατασταθεί σε ένα αυτοκίνητο.

Η απάντηση είναι ναι.
Πρέπει να έχετε το λειτουργικό σύστημα ανάφλεξης, όπως στο αυτοκίνητο.
Πρέπει να έχετε το λειτουργικό σύστημα του πετρελαίου με την δεξαμενή πετρελαίου.
Πρέπει να έχετε το λειτουργικό σύστημα καυσίμου, όπως στο αυτοκίνητο με δύο αντλίες καυσίμου, το φίλτρο και συσσωρευτή.

Θα χρειαστεί να συνδέσετε τη μηχανή σε μια πλήρη (με λάδι) μεταφοράς ή σε ένα άδειο περίπτωση μετάδοσης.
Αυτό γίνεται για να επισυνάψετε μια μίζα για να ξεκινήσουμε τον κινητήρα.

Χωρίς εξέδρας δεν θα είστε σε θέση να φορτώσει στον κινητήρα.
ο κινητήρας «δωρεάν στροφών« Μπορείτε να με την κλίμακα στροφών, αλλά δεν τρέχει με την «εξουσία».
Θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι ο κινητήρας παραμένει δροσερό.
Χωρίς φορτίο, τότε μάλλον δεν θα χρειαστεί επιπλέον ψυγείου.
Δεν πρέπει να αφήσουμε θερμού αέρα και καυσαερίων που κυκλοφορεί πίσω στο προσλήψεις.

Μπορεί να είναι σημαντικό να βρεθεί κάποιος με ένα δυναμόμετρο κινητήρα, σχεδιασμένων για την Porsche.
Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να εκτελέσετε τον κινητήρα για να βρείτε τις διαρροές πετρελαίου και περισσότερο.
Αυτό σας επιτρέπει επίσης να μετρηθεί η ισχύς.
Μια σωστή Porsche δυναμόμετρο θα έχει πρόβλεψη για τη διατήρηση του δροσερό κινητήρων και πετρέλαιο και την αντιμετώπιση των ακραίων ποσό πολύ ζεστού αέρα και καυσαερίων .

Τρέχοντας σε ένα dyno σας επιτρέπει να τη θερμοκρασία του κύκλου του κινητήρα.
Μπορείτε να επαν-ροπής τις κεφαλές των κυλίνδρων και των φρεάτων rocker βραχίονα.
Μπορείτε να ελέγξετε για την πρόσληψη και την εξάτμιση διαρροές υπό φορτίο.

Best,
Grady

Με το Google Translate
__________________
ANSWER PRICE LIST (as seen in someone's shop)
Answers - - - - - - - - - - - - - - - - $0.75
Answers (requiring thought) - - - - $1.25
Answers (correct) - - - - - - - - - - $12.50
Old 01-18-2011, 02:19 AM
  Pelican Parts Catalog | Tech Articles | Promos & Specials    Reply With Quote #2 (permalink)
Registered
 
Join Date: Apr 2009
Location: Athens, Greece
Posts: 290
Hello Grady,

Thank you for the excellent help !
Can you please be more specific about the fuel pumps please I do have the one of them...it is an external one and sadly too far away at the moment to check part #...Also the cooling system ? Can i skip to install the oil cooler at the moment ?

TIA,
Tasos
Old 01-20-2011, 02:18 AM
  Pelican Parts Catalog | Tech Articles | Promos & Specials    Reply With Quote #3 (permalink)
Registered
 
Grady Clay's Avatar
 
Join Date: Dec 2003
Location: Arapahoe County, Colorado, USA
Posts: 9,032
Tasos,

From Porsche A.G:
As a system pressure of 6.0 – 6.7 bars is needed for the turbo-engine,
the fuel supply is effected by two electrical fuel pumps arranged in series.



© Sept. 1975, 1st Ed., 4545.21, Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft.

Both electric fuel pumps are external to the engine.
Both are accessible from under the car.
The first pump is located on the front suspension cross member.
The second pump is located under the left end of the rear torsion bar tube.

The pumps are available from our host.
Pelican Parts - Product Information: 911-608-102-00-M14


You will need a fuel tank where air/vapor bubbles in the return fuel cannot get back into the supply to the fuel pumps.
Physically separating the supply and return in a tank with ‘fuel cell foam’ is sufficient.
The Factory fuel tank has a ‘swirl-pot’ that separates the air/vapor bubbles.

Quote:
Originally Posted by Grady Clay View Post
I found some more of my old books and remembered this:

"
© Dr. Ing. h.c. F. Porsche A.G.


1 – Fuel tank
2 – Whirl pot
3 – Baffle plates
4 – Fuel filter (screen)
5 – Return lines
6 – Admission line (supply)
7 – Filter screw
8 – Admission holes

“The bottom of the fuel tank is provided with a spiral
whirl pot (2), incorporating a [screen] filter (4). The
fuel, being conveyed into the whirl pot by the fuel
pump via the pressure valve of the fuel metering
distributor and the return lines, is set into spiral
movement and is taken in again by the pump via
the [screen] filter (4) and the admission lines. The
whirl pot (2) is flanked by baffle plates, which are
perforated to let the fuel enter the whirl pot by means
of injector-type admission holes (8).

The system prevents air from being taken in which
would lead to misfirings of the CIS engine.”

This may help this already good thread.

Best,
Grady


Without a dynamometer brake to put a load on the engine, you will not be able to get the turbocharger to ‘spool-up’ and get boost.
Without boost, I suspect the engine oil cooler is sufficient.


In this project, keep in mind that the engine is only part of a larger system that is a car.
Much of that system stays in the car when the engine is removed.
Those sub-systems include electrical, fuel, oil, starting and other.

Best,
Grady


By Google Translate

Τάσος,

Από Porsche A.G
«Ως πίεση σύστημα 6,0 έως 6,7 bars είναι αναγκαία για την turbo κινητήρα,
ο εφοδιασμός σε καύσιμα πραγματοποιείται με δύο ηλεκτρικές αντλίες καυσίμου τοποθετημένες σε σειρά.
"


© Σεπτέμβριο του 1975, 1η έκδοση., 4.545,21, Δρ Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft.

Και οι δύο ηλεκτρικές αντλίες καυσίμων είναι εξωτερικά στον κινητήρα.
Και οι δύο είναι προσβάσιμα από κάτω από το αυτοκίνητο.
Η πρώτη αντλία βρίσκεται στην μπροστινή ανάρτηση τραβέρσα.
Η δεύτερη αντλία βρίσκεται κάτω από το αριστερό άκρο του σωλήνα πίσω ράβδους στρέψης.

Οι αντλίες είναι διαθέσιμα από τον οικοδεσπότη μας.
Pelican Parts - Product Information: 911-608-102-00-M14

Θα χρειαστείτε ένα δοχείο καυσίμου, όπου φυσαλίδες αέρα / ατμού του καυσίμου σε αντάλλαγμα δεν μπορεί να πάρει πίσω τον εφοδιασμό των αντλιών καυσίμου.
Σωματικά χωρίζει την παροχή και την επιστροφή σε μια δεξαμενή με το «καύσιμο αφρού» είναι επαρκής.
Η δεξαμενή καυσίμου Εργοστάσιο έχει μια «δίνη-ποτ» που χωρίζει τον αέρα / φυσαλίδες ατμού.

Quote:
Originally Posted by Grady Clay View Post
βρήκα λίγο περισσότερο από παλιά βιβλία μου και θυμήθηκα αυτό:
"
"
© Δρ Ing. h.c. F. Porsche A.G.


1 - Δεξαμενή καυσίμων
2 - ποτ Δίνη
3 - διάφραγμα πλάκες
4 - Φίλτρο καυσίμου (οθόνη)
5 - γραμμές Επιστροφή
6 - Η είσοδος γραμμής (προσφορά)
7 - Φίλτρο βίδα
8 - τρύπες Είσοδος

«Το κάτω μέρος της δεξαμενής καυσίμου είναι εφοδιασμένο με μια σπείρα
κατσαρόλα δίνη (2), ενσωματώνει [οθόνη] φίλτρου (4). Η
καύσιμο, που μεταφέρονται στο pot περιστροφή από τα καύσιμα
αντλία, μέσω της βαλβίδας πίεσης του καυσίμου μέτρησης
διανομέα και τους αγωγούς επιστροφής, ορίζεται σε σπείρα
κυκλοφορίας και έχει ληφθεί ξανά από την αντλία μέσω
το [οθόνη] φίλτρου (4) και τις γραμμές εισόδου. Η
κατσαρόλα δίνη (2) πλαισιώνεται από πλάκες διαφραγμάτων, τα οποία είναι
διάτρητο για να αφήσει τα καύσιμα εισέρχονται στο pot δίνη μέσω
της έγχυσης τύπου οπές εισόδου (8).

Το σύστημα θα εμποδίζει τον αέρα από το να λαμβάνονται κατά την οποία
θα οδηγούσε σε misfirings του κινητήρα ΤΣΠ. "

Αυτό μπορεί να βοηθήσει αυτή την ήδη καλή νήμα.

Best,
Grady


Χωρίς δυναμομετρική πέδη για να τεθεί ένα φορτίο του κινητήρα, δεν θα είστε σε θέση να πάρετε το υπερσυμπιεστή να «ουρά προς τα πάνω» και να πάρει ώθηση.
Χωρίς την ενίσχυση, υποψιάζομαι το ψυγείο λαδιού του κινητήρα είναι επαρκής.


Σε αυτό το έργο, να έχετε κατά νου ότι ο κινητήρας είναι μόνο μέρος ενός ευρύτερου συστήματος που είναι ένα αυτοκίνητο.
Ένα μεγάλο μέρος αυτού του συστήματος παραμένει στο αυτοκίνητο, όταν ο κινητήρας έχει αφαιρεθεί.
Αυτά τα επιμέρους συστήματα περιλαμβάνουν ηλεκτρικά, τα καύσιμα, το πετρέλαιο, την έναρξη και άλλα.

Best,
Grady
__________________
ANSWER PRICE LIST (as seen in someone's shop)
Answers - - - - - - - - - - - - - - - - $0.75
Answers (requiring thought) - - - - $1.25
Answers (correct) - - - - - - - - - - $12.50

Last edited by Grady Clay; 01-20-2011 at 06:31 AM..
Old 01-20-2011, 06:27 AM
  Pelican Parts Catalog | Tech Articles | Promos & Specials    Reply With Quote #4 (permalink)
Registered
 
Join Date: Apr 2009
Location: Athens, Greece
Posts: 290
A BIG thank you for your help Grady.

Tasos

Old 01-22-2011, 04:47 AM
  Pelican Parts Catalog | Tech Articles | Promos & Specials    Reply With Quote #5 (permalink)
Reply


 


All times are GMT -8. The time now is 02:43 PM.


 
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
Copyright 2025 Pelican Parts, LLC - Posts may be archived for display on the Pelican Parts Website -    DMCA Registered Agent Contact Page
 

DTO Garage Plus vBulletin Plugins by Drive Thru Online, Inc.